Monday, October 22, 2012

Pilihan Minggu Ini

Perlahan pintu ditolak, dan aku masuk
'Ding'
Loceng di atas pintu menjemput datang.
Then, I look for my favourite seat,
A little farther from the counter, tepi sedikit daripada tingkap.
Nampak sedikit pemandangan luar, dan digabungkan sedikit dengan suasana di dalam kedai kopi.

Sebenarnya ada beberapa meja pun lebih kurang begitu.
No specific reason why the one there is my favorite.
Really.
Usai kaki menjejak ke dalam, aku lihat ke meja itu, kosong tiada orang.
Bagus.

Terus, kaki berjalan menuju ke kaunter dengan gadis bertag nama ‘Jamilah’ berada di balik sana.
Gaya urban. Nama kampung. Kontra. Seksi

Lalu dia menyapa,
“Hai the most handsomest guy in the world, how do you like your coffee today?”
Okay, exaggerate.
“Hot latte please, creamy, extra foam”

Minutes later i got my drug and heads to the favourite seat.
Perlahan aku duduk, sambil kemas meletak kopi di atas meja.
Kopi dibiarkan sahaja, sambil aku memandang ke arah luar.
Everyone is walking in such hurry and the traffic is awful.
Kota yang sibuk.

Menung.

Then, i get back to my coffee,
Perlahan liquid di dalam cawan itu dikacau, sebelum dicicip berhati-hati.
And then i wander,

Menung lagi.
Moody dan in denial.

I used to have coffee with someone here in this coffee shop.
We both usually meet here after long stressful days to have a chat.
Teman wanita aku sebenarnya,
pada masa itu.

And maybe I lied when I said there is no specific reason for the favorite seat.
She is the fucking reason meja ini menjadi kegemaran sampai hari ini.

Kami berdua akan order mocha seperti biasa, perisa kegemaran setiap kali datang.
Black and strong,as always.

Dan cicip bersama.
Sharing stories and sorrow.
Minum kopi dan curi-curi pandang satu sama lain.
Kadang malu, kadang gila.
Punching each other and laugh.

Tapi kadang dia akan order latte.
And when I ask her why,
She would say,
Sekali sekala saya mahu merasa perisa yang lain dari kebiasaan.
Dalam sebulan tu, adalah seminggu dia akan order latte.
It’s nice to try something different from your favourite, at times.
It gave you new perspective, new dimension, she would later add.

Aku angguk, tanda faham.
Atau tidak.

But that was dulu.
Sekarang, aku seorang.
Cuma aku dan latte di depan ni.

Aku lihat cecair dadah di atas meja itu yang masih panas.
Dan berkata dalam hati,
Sama sahaja aku dengan latte ini,

We’re just the flavour of the week.

3 comments:

  1. lalu aku pun teruskan menghirup kopi itu untuk membuktikan gaya hidup ku yang hip dan urban.

    ReplyDelete
  2. Kami buddiez. Kami takkan terpisah. Kahkahkah

    ReplyDelete

tak payah susun2 ayat,komen je.haha